måndag 8 december 2014

Det stora julbaket...

Ny favorit för en vaniljhjärtsälskare som jag...
Det här bara måste ni prova!


Om du älskar vaniljhjärtan kommer du gilla de här läckerbitarna som är lika enkla att sno ihop som riktiga hjärtan är knepiga att göra..
42 rutor
500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
Fyllning
4 ägg
2 dl kesella
5 dl crème fraiche
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
(Jag har mer vaniljsocker än i receptet samt frön från stång för extra smak.)
Garnering
florsocker
Ugn 200 grader
Gör så här enligt receptet:
1. Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver till en smuldeg i en matberedare. Tryck ut hälften av smuldegen i en långpanna, 30×40 cm, med bakpapper.
2. Fyllning: Blanda ägg, kesella, crème fraiche, socker och vaniljsocker. Häll fyllningen över degbottnen i långpannan.( Jag ska nog förgrädda botten en liten stund nästa gång)
3. Smula resten av degen ovanpå fyllningen. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min. Pudra över florsocker precis före servering.
Tips! Om du har en mindre matberedare kan du behöva göra degen i två omgångar. Mät upp halva mängden av ingredienserna och arbeta ihop. Tryck ut degen i långpannan, häll på fyllningen och arbeta sedan ihop resten av degingredienserna och smula på toppen.

En skogspromenad måste man ha så här i adventstider...
Häromdagen var vi ute och plockade mossa till alla olika arrangemang här hemma.Jag älskar att vara ute i skog och mark även om det är lite meckigare nu för tiden. Charlie njuter lika mycket som sin mamma...
Det går så smidigt att ha honom i Babybjörnen när vi är ute och han har full koll på vad som händer...skönt för det är det inte alltid mamman har.

Envishet är något man kommer lång på...
Har jag plockat min egen mossa i alla år ska jag banne mig plocka den nu med hihi även om det innebär att man får kämpa lite i nedförsbacke och terräng.


Pepparkakscupcakes på allra enklaste vis.
Dessa har jag faktiskt bakat på pepparkaksmix och gjort ett fluff av Cupcaketopping från Dr Oetker  och pepparkakskrydda.
Dessa såldes i innebandycafeterian och de snoddes ihop på ett naffs...sådant gillar jag lika mycket som långkok!
Som dekoration så klippte jag papperssugrör i mindre bitar och stack ned.

Nä nu måste jag krypa till kojs...
Min sjumånaders har inte förstått det där med att sova hela natten utan mumsar gladeligen i sig några mål per natt...
Sov gott!
Charlotte


3 kommentarer:

Rosehagen sa...

Hei;) Her er det sen kveld og tid for en liten bloggrunde før det blir en ny adventsnatt. Kaken din ser god ut og muffinsene. Så lurt å klippe sugerør i mindre biter. Jeg må huske å bake noen små pepperkaker til pynt på kaker;)

Håper han snart finner ut at det går bra å sove hele natten, det lille gullet ditt;)

Fin adventsdager til deg;)

Nattaklem fra Ann-M.

Anonym sa...

Vad mysigt det ser ut, du e ju en supermorsa o en mkt bra förebild. Om du vill få det lite enklare i skogen så finns det ett extra hjul (freewheel) som gör rullekörning i terräng lite lättare. Min 18åring har den när han stakar i elljusspåret. Lätt att koppla på o av. Kram Maria på västkusten :)

Två systrar sa...

Tusen tack Maria! Har en sådan som jag fick i vintras! kram kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...